Vybavenie obchodu s odevmi alebo butiku
Od jednoduchého trubkového systému do second handu cez elegantný obchod s trendmi módou zariadeným treba systémom CUADRO až po luxusný butik vyrobený na zákazku. Okrem základných a nemenných zákonov pre vytvorenie efektívnej predajnej plochy máte voľné ruky. K vašim voľným rukám pri zariaďovaní predajne vám pridáme pár rád, aby obchod fungoval čo najlepšie.
Rôzne spôsoby vystavenia vyberáme a kombinujeme podľa druhu ponúkaných odevov a umiestnení na predajnej ploche. Môžeme tak vytvoriť atraktívnu, rozmanitú a vzrušujúce prezentáciu tovaru.
Čelné vystavenie jednotlivých kusov je atraktívnym spôsobom prezentácie prémiového tovaru a je dokázané, že je to najúspešnejší spôsob vystavovania na predajnej ploche. Druh, tvar a farba sú okamžite viditeľné a inšpirujú túžbu po móde. Je teda nutná správna voľba vystavovaného tovaru. Nový tovar alebo najlepšie kusy kolekcií sú už z diaľky viditeľné, prebúdzajú zvedavosť a lákajú okoloidúcich k vstupu. Odevy vystavíme podľa veľkosti spredu (malé) dozadu (veľké), aby zákazník mohol ľahko nájsť svoju veľkosť.
Bočné vystavenie na ramienkach vytvorí priestor pre vystavenie veľkého množstva tovaru. Pretože pri tomto spôsobe prezentácie je vidieť len veľmi málo z odevu, je viac než dôležité starostlivé usporiadanie veľkostí (zľava od malých veľkostí doprava k veľkým) a farieb (rovnakej farby pohromade) tak, aby si mohol zákazník rýchlo vybrať. Množstvo odevov na jednotlivých závesných segmentoch musí byť starostlivo naplánované. Je potrebné zabezpečiť dostatočný priestor pre pohyb tovaru pri prezeraní zákazníkom.
Tričká, košele, džínsy, pletené odevy môžeme prezentovať zložené na výstavných stolíkoch, ale samozrejme tiež vyniknú na policiach v nástenných systémoch. Ide o veľmi príťažlivý spôsob vystavenia. Odevy by mali byť starostlivo zložené a vystavené v úhľadných, nie moc vysokých komínčekoch. Pre jednoduchú orientáciu musí byť zrovnané podľa veľkostí a farieb. Tento spôsob prezentácie vyžaduje bezchybnú a dokonalú formu, ktorá musí byť navyše neustále obnovovaná.
Ďalším zaujímavým spôsobom prezentácie je vystavenie celých outfitov v komplete. Môžeme tento spôsob treba označiť ako akciu za zvýhodnenú cenu. Tento typ vystavenia uľahčuje zákazníkovi výber a kombináciu odevov a propaguje ďalšie možnosti k nákupu. Predávajúcemu poskytne viac času na dôležitú starostlivosť o ďalších zákazníkov. Pri tomto type vystavenia nesmieme zabudnú na doplnky. Kabelky, batohy, obuv, ale napríklad aj šperky alebo klenoty zákazníka motivujú k rozvinutiu jeho fantázie a k následným ďalším nákupom.
Ďalší spôsob prezentácie predstavuje tzv. farebný koncept. Tento spôsob vsádza na dizajn a farebné zladenie celého priestoru. Farby bez ohľadu na druh sortimentu vystavujeme pri sebe. V jednej farbe tejto schémy potom striedame rôzne typy vystavenia. Jednotlivé farby by mali byť vystavené v zvislých blokoch najmä na vysokých stenách, kde tento farebný koncept vynikne najlepšie. Zákazník získa prehľad o dostupných farbách a rýchlo nájde tú, ktorú hľadá. Veľkosti v tomto schéme môžeme radiť horizontálne.
V celom koncepte predajne môžete používať viac typov vystavenia, ale vždy s ohľadom na prehľadnosť a zrozumiteľnosť s dôrazom na zachovanie jednotlivých blokov.
U butikov a obchodov s výnimočným tovarom sa riadime rovnakými pravidlami. U luxusných obchodov dbáme na čistotu línií a štýlový dizajn. Tovar vystavujeme v menej kusoch, aby vynikla ich exkluzivita. Celý priestor musí pôsobiť čisto, harmonicky. Osobitnú pozornosť venujeme výberu použitých materiálov. Materiály by mali byť prírodné, farebne ladiť s celým konceptom a navodzovať pocit výnimočnosti. Výsadné právo najvyššej pozornosti tu má osvetlenie. Osvetlenie musí byť tlmené, ale jasne zvýrazňovať vystavený tovar. Svetlo nesmie prebíjať atmosféru predajne, ale jemne ju dotvárať.